onsdag 16. januar 2013

12 kamera på 12 måneder

Inspirert av prosjektet 52 cameras in 52 weeks skal jeg nå lage min egen lille vri: 12 kamera på 12 måneder. Ambisiøst? Litt.. Utfordrende? Uten tvil! Moro? Selvfølgelig! Til tross for hva noen skulle tro, så eier jeg ikke 52 kamera. Heller ikke har jeg kapasitet til å fylle en rull med film hver uke, i alle fall ikke med ting av generell interesse.. Hatten av til de som klarer det! Så, 12 får holde! 

Så klart, disse rullene vil komme i tillegg til andre ruller jeg måtte ta. Jeg har sjeldent bare ett kamera med meg. Tanken er at jeg hver måned skal dele bilder fra ett bestemt kamera fra måneden som har gått. Jeg skal tydeliggjøre det i overskriften, så ikke bli forvirra helt ennå. Så, hva er reglene? 

Vel, regler er det vel ikke. Men jeg har tenkt at noe må være felles for hver rull. Derfor kommer jeg til å kun bruke 35mm-film og derfor også kun kamera som tar denne type film. Altså, ikke 120-film eller instantfilm. Filmen jeg har valgt å bruke er Agfa Vista 100 med 36 bilder på rullen. Dette er litt småskummelt siden jeg ikke har brukt denne typen film før, eller Agfa i det heletatt, men jeg fant et godt tilbud på e-(vil)bay. Film er desverre dyrere enn jeg skulle ønske... Anywho, jeg kjøpte 3 filmer av denne typen på Tenerife, så det virket som en lur ide å bygge på noe jeg allerede hadde i filmlageret mitt. Da kan jeg jo starte med en gang! Et lite forbehold: Jeg er ikke 100% sikker på at alle kameraene jeg har valgt ut fungerer. Selv om jeg vet det er en risk å ta, så velger jeg å samtidig teste ut en del av kameraene som fremdeles har statusen utestet. Trist, jeg vet, men so many cameras and so little time. Jeg feiger ut gang på gang nettopp fordi jeg er redd for at bildene ikke blir noe av.... Men ikke nå lenger. Dette prosjektet er en gylden mulighet. 

Mitt Smena 8M, erstatteren. Snart ferdig med første rull, og hvis alt går bra blir Smena'en en av de heldige 12. 
Tanken er at ved å benytte samme type film vil sjarmen til hvert kamera skinne igjennom. For ja, det er forskjell. Det blir spennende å se akkurat hvor stor forskjellene er. Jeg tenker også at jeg skal ta (minst) ett selvportrett per rull og finne ett spesifikt motiv utendørs å fotografere hver måned. Her tar jeg gjerne imot forslag. Hey, jeg tar i mot alt av innspill. Det beste jeg kommer på akkurat nå er et tre, men jeg kommer ikke på noen gode trær som kan passe. 

Vi er jo halvveis i januar allerede, så det haster litt. Målet er å ha en post i starten av hver måned. Fremkalling tar faktisk 1 uke! Så på forhånd, januar-rullen kan kanskje bli litt forsinket. Det hjelper masse på motivasjonen at jeg reiser til Berlin i helga. Og det er ikke en jobbreise, faktisk. Neste jobbreise er rett rundt hjørnet, vel og merke. Denne gangen: Düsseldorf. Noen som har vært der og kan gi noen tips? Jeg er ikke sikker på om jeg får noe fritid, men en liten fotosafari håper jeg å snike inn. 

Men først, Berlin! Jeg gleder meg. Pål og jeg var der i mai 2010 og hadde en helt fantastisk helg. Selv om det er vinter nå er jeg sikker på at det blir bra. Jeg ser så frem til fotosafari og storbyferie igjen. Og Lomography sin Gallery Store skal jeg selvfølgelig innom. Noen har jo bursdag snart.... Nå gjelder det bare å pønske ut hvilket kamera som skal få æren av å starte prosjektet. La Sardina? Vilia? Eller mitt nye Agfa Selecta? Hmmm... Nei, jeg må nok velge et sikkert kort tatt tiden i betraktning. Stay tuned....

Å, Agfa Selecta, jeg gleder meg til å ta deg med på fotosafari! (Julegave til meg selv, fra meg selv). 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)