søndag 16. desember 2018

16.desember: makro

I denne kategorien kunne jeg virkelig ha fråtset (om jeg hadde hatt tid og overskudd). Jeg så for meg masse julelys, en snødekt gren eller to, noe julepynt. For noen år siden da jeg sist var ute med fujien min på en særdeles kald fotosafari kom jeg til å se nærmere på juletreet på Stortorget. På de røde hjertene var det skrevet juleønsker. Jeg vet ikke hvem som var de ønskende da, men i år er det beboerne på et eldresenter i området. Den gang da himlet jeg litt med øynene over kontrasten mellom ønsket Fred på jord og Starbuck's på CC Stadion. En god illustrasjon på kontrastene i samfunnet vårt. I år var det litt hjerteskjærende å lese på noen av hjertene. Det var ønsker om bedre helse, en verden uten fattigdom og elendighet, besøk av familie og tid med barnebarn. Også en refleksjon av samfunnet vi lever i. At noe så enkelt som å få besøk av familien er det en gammel kropp ønsker seg til jul. Jeg vet ikke om jeg skal tolke det som beskjedenhet eller om det er noe sårt rundt det å ønske seg nettopp det til jul. Det siste hjertet jeg lest var dette: Et enkelt ønske rettet utad om at vi alle skal få en god og fredfylt jul. Så enkelt, og likevel så fint. Da kom julestemningen snikende også til denne (tidligere selverklærte) Grinchen. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)