fredag 5. juni 2015

Jamaica HipstaPak: Reggae og regnbuer?

I mai tok Hipstamatic oss med til Jamaica med lanseringen av Jamaica HipstaPak. Inspirert av den karakteristiske stilen til instagram-aktivisten (visste ikke at det var en egen term, men OK) Radcliffe "Ruddy" Roye som opprinnelig kommer fra nettopp Jamaica, lanserte de linsa Ruddy og filmen Love81 til ære for han og hans humanitære engasjement.

Før jeg startet å utforske den gryende våren med denne komboen, sjekket jeg Instagram-kontoen til Ruddy for å få en idè av hvilken retning Hipstamatic tenkte med denne homagen. Først og fremst, Ruddy har en helt karakteristisk stil, med kontrastfylte portretter, mange med vignette/mørk ramme. Jeg må si at feed'en hans er virkelig interessant å sveipe igjennom! Uttrykket var spennende, og selv om jeg likte den godt så jeg et mulig oversettelsesproblem: Hvordan få denne stilen til å funke for meg? Her er noen skjermdumper fra Ruddys Instagram som du finner her: @ruddyroye

Den sorte rammen kan funke!, tenkte jeg. Jeg skulle kanskje ønske at det ble lansert en sort/hvitt-film også, men det går vel an å kombinere med eksisterende Hipstamatic-filmer. Tilsvarende subjekter derimot ga jeg opp... Det er noen små forskjeller mellom politiske demonstrasjoner, festivaler etc i NYC og Hamar. Til tross, det var bare å sette igang!

Bilder tatt med komboen Ruddy + Love81:

Jamaica HipstaPak byr på varme toner, med sterk fargemetning. Gultoner og grønntoner popper frem med denne komboen! Selv lener jeg nok mest mot kalde toner, men litt forandring skader ikke! Med blitz synes jeg at kontrastene forsterkes ytterligere, pluss at med en fargeblitz kan gultonene tones ned i hudfarger. Gul hud er ikke alltid en heldig look...
Med soft Jolly Rainbow Flash
Med Purple Raindrops Gel Flas
Etter å ha lekt meg med HipstaPak'en var jeg nysgjerrig på hvordan filmen klarte seg med andre Hipstamatic-linser. Det ble mye prøving og feiling her. Mange av Hipstamatic-linsene har jo litt crazy effekter. Å parre disse med en effektfull film var virkelig en utfordring og det var ikke alt som falt i smak. Jeg velger her å trekke frem de jeg faktisk likte. Det var to veier å gå: tone ned effektene eller go crazy! For å tone ned brukte jeg først min go to linse Helga Viking:

Jeg var nødt til å legge på Litt Blue Cadet Gel for å kunne ta bilde med sola rett over. Helga Viking kjøler ned tonene og gjør uttrykket litt mer etter min smak. Neste ut var linsa Ray MarkII:

Ray MarkII demper kontrastene, og varmer ytterligere med lette bruntoner. Det grønne får en mer brunaktig tone, som jeg synes funker godt. Så, litt crazy signert Betty XL:

Light leaks og litt linsestøv blandet med litt rosatoner synes jeg passer godt til de sorte rammene til Love81. Selv om Betty byr på litt spesialeffekter, dempes kontrastene likevel litt, og jeg liker det.
Så var det tid for å teste ut Ruddy med andre komboer. Igjen søkte jeg etter komboer som dempet kontrastene linsa gir og første kombo ut var Ruddy + Sequioa:
Denne komboen gir kontraster på en fin måte, men demper likevel mørke områder. Jeg synes også at komboen legger et lag med rustaktig skimmer., spesielt i de lyse områdene. Jeg ser for meg at denne komboen virkelig kan få frem gyldne toner i tiden før solnedgang/ etter soloppgang. For ikke å snakke om høstfarger! Den får jo disse vårbildene til å minne om nettopp høst...

Så gikk jeg motsatt vei. For å virkelig spille ut kontraster fremfor å dempe dem, valgte jeg å teste ut sort/hvitt og sepia-filmer som alltid har godt av en ekstra kontrastpunch. Iso stilte som vanlig opp som modell. Først Ruddy + Uchitel 20, deretter Ruddy + Rock BW-11:
Med sistnevnte synes jeg at jeg landet ganske nærme originale Ruddy sitt sort/hvitt-uttrykk. Altså, grafisk, ikke motivmessig! Og denne komboen kommer jeg uten tvil til å teste videre! Klart jeg er litt inhabil når det gjelder et av mitt favorittmotiver, men jeg er svært fornøyd med begge catitude-bildene. Uchitel 20 er en film jeg ofte glemmer hvor fin jeg synes den er. Den burde utvilsomt få svingt seg litt oftere!

Så var det dommen over Jamaica HipstaPak. Mitt umiddelbare inntrykk var at den ikke helt svarte til forventningene etter å ha vært inne på Ruddys Instagramprofil. Navnet fikk meg til å tenke på fargene grønn, gul og rød, men at den skulle ha en overvekt av gultoner kom som en overraskelse. Den er for meg uaktuell å bruke på portrettfoto uten blitz. Jeg liker jo best de litt mer nedtonede kombinasjonene, og denne er alt annet enn det. Det hele koker jo ned til smak og behag. Så for meg, ikke akkurat reggae og regnbuer...

Likevel, jeg fikk den til å funke på vårbilder der blå, grønn og gul allerede er i motivet, og når sommeren en gang kommer skal jeg ha dette i bakhodet. Jeg kan også tenke meg at rødtoner også virkelig kommer frem med denne komboen. De sorte rammene på Love81 har jeg lært meg å like, noe jeg ikke var helt overbevist om... Linsa i seg selv fungerer også godt med andre Hipstamatic-filmer. Favoritten var nok Rock BW-11. Hva skal jeg gi den da? 3,5 av 5 stjerner lander jeg nok på.

Det er ny first friday i dag, så dette innlegget kommer akkurat i tide! Jeg sjekket spent Hipstamatic i lunsjen i dag, og det var ikke bare 1, men hele 2 lanseringer! En såkalt GoodPak som støtter kreftsaken, gratis så løp og last ned, og en first friday-lansering som ser virkelig lovende ut! Hello Brisbane!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)