fredag 1. mai 2015

Rosa toner: Versailles HipstaPak

1. mars kom Hipstamatic komboen Versailles HipstaPak, lansert som en 1600-talls drøm og en tidsreise tilbake til Solkongen Ludvig den 14.s Versailles. Det står ikke på fantasien hos Hipstamatic-utviklerne, med andre ord. Rosa, lilla og klare blåtoner er hovedfargene i filmen Luis XIV Infrared som sammen med linsa Savannah gir klare farger uten for mørke skygger. Hva jeg tenkte ved første øyekast? Enda en infrarødfilm, Hipstamatic?
Hentet fra: http://hipstography.com/en/news-en/versailles-hipstapak-2.html
Men Hipstamatics illustrasjonsfoto vekket nysgjerrigheten, og ikke akkurat et sjokk at jeg klikket på kjøp like etter.
Utfordringene var mange med grå triste marsdager uten mye spennende å fotografere, i hvertfall ikke utendørs. Ukene mellom vinter og vår er de stusseligste ukene rent motivmessig, og fotomotivasjonen var ikke særlig høy. Det slo meg tidlig at denne komboen krever og fortjener sollys og andre farger enn hvitt og grått. Denne komboen er en perfekt vår-kombo! Det er derfor dette innlegget har tatt litt tid...
Selv om jeg ikke er en såkalt rosajente, har denne pakken hatt sine høydepunkter. Jeg har faktisk omfavnet rosatonene, og funnet situasjoner og motiver som kler et rosaskjær. Kanskje er det våren som demper kynikeren i meg, med sollys, fuglekvitter og blomstring. Det gjør i alle fall noe med humøret og ikke minst fotogleden. Kanskje er det en ny arbeidshverdag med påfølgende overskudd? Det er i hvertfall en bonus. Jeg har testet Versailles-pakken de siste 2 månedene og her er min uhøytidelige synsing.
Desto mer det blir vår, jo bedre liker jeg komboen. Kanskje det har noe med magnoliablomster å gjøre, men bildet over fra Wavel Slott i Krakow er min definitive favoritt! En klar blå himmel og rikt dagslys er det beste utgangspunktet for denne komboen (kanskje alle Hipstamatickomboer?). Jeg har prøvd Versailles-pakken på portrettfoto også (igjen kun meg selv som stiller opp...), men dersom rosa hår ikke er effekten du ser etter er det kanskje ikke helt komboen for deg. Eller meg, for den saks skyld.
Litt blitz demper rosatonene, og funker helt OK. I dette tilfellet typen Pop Rox Ja, jeg ser ikke helt frisk ut i gultoner, men jeg lover at det ikke feiler meg noe alvorlig her.
Et klart tips er mye lys, og dersom du ønsker å dempe rosatonene bruk blitz. Jeg har selvfølgelig utforsket linsa Savannah og filmen Luis XIV Infrared hver for seg for å se om jeg kan finne et annet uttrykk. Ofte er det filmene som gir det sterkeste uttrykket siden det er der hovedfilteret ligger etter min mening. Jeg har ofte problemer å skille linsene fra hverandre, med noen unntak så klart, men filmene er det lettere å kjenne igjen. Jeg starter med filmen, og den første komboen jeg likte var Luis XIV Infrared + Chivas:
De uklare kantene eller vignetten gir en drømmeaktig touch, og bildet av Pål på brygga over er en klar favoritt. Jeg liker også dette bildet tatt med Luis og Sergio av en svane i Krakow under, av de samme grunnene. Her er rosatonene enda mer sterke:
Så var det Savannah sin tur. I kombinasjon med BlacKeys Extra Fine, forøvrig min favoritt sorthvit film, gir den klare kontraster.
Også å kombinasjon med Irom 2000 er det tydelig at dette er en linse som gir klare kontraster og er rik på lys. Min favoritt var komboen Savannah og Gotland:
Hva er da konklusjonen etter bildedrysset over? Jo, Versailles var en hyggelig overraskelse, en positiv overraskelse fra Hipstamatic. Den tok litt tid å bli klok på, men så fort fargene var der kom HipstaPak'en til sitt rette. Jeg gir den 4 av 5 stjerner! Til tross for sitt litt crazy uttrykk, har jeg lagret komboen for videre bruk. Jeg drømmer om å teste den på solnedganger, turkise vann, cityscapes og grønne enger.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)