søndag 17. november 2013

Hvorfor du ikke har hørt mer om 12 kamera på 12 måneder-prosjektet mitt.

1) Lab'en klusset til april-filmen, selv om de påstår at det var filmen det var noe galt med(se nedenfor)
2) Mai-filmen avventet jeg å fremkalle, frem til at jeg hadde tatt en testfremkalling som ble bra.
3) Diana-mini tygget i stykker juni-filmen... (Hun liker ikke all slags type film, usikkert hvorfor).

SUM: Jeg mistet helt motivasjonen og det ble ikke noe juli og august-film. Jeg hadde jo fått beskjed om at det var filmen det var noe galt med.

Jeg spør meg derfor nå om jeg skal gi det et nytt forsøk ved å eliminere bort potensielt ødeleggende faktorer. Jeg blir nødt til å kjøpe inn film frøken Diana går god for og desverre bytte lab. Jeg vil så gjerne støtte opp om lokalmiljøet mitt, men dette var strike 3 for dem. At jeg må vente fire uker på fremkalling og betale flesk kunne jeg kanskje levd med, men at de roter til fremkallingen og ikke har integritet nok til å stå for det, der går grensa for min del. Trist er det at lab nr 2 har gått konk, så nå finnes det ikke mange alternativer. Jeg byttet sist fordi scanneren på den beste lab'en plutselig ikke funket skikkelig. Nå skjønner jeg hvorfor de ikke hadde så lyst til å erstatte den... Kjempetrist! Uansett, scanner er jeg nødt til å kjøpe meg for med denne prisstigningen kommer jeg til å spare den inn på 8 ruller film (!). Jeg er også redd for at det kan skje problemer igjen.

Men jeg tror, jeg tror på film! Alltid! Om noen har tips til gode lab'er som tar i mot fremkalling av film via post, kom med dem :D

12/12/April: Agfa Vista 100 + Balda Baldinette:

1 av 3 bilder som det ble noe av...
Blur, blur... 
og enda mer blur
Ikke akkurat stolt av å vise frem dette... Grunnen jeg fikk var at filmen må ha vært for gammel eller eksponert for lys. Veldig rart når det er samme film jeg har brukt i de tidligere månedene (selv om Januar-filmen var vedlig kornete, kan det ikke sammenlignes!). Kameraet er jo utestet, så den forklaringen kunne jeg kjøpt, men det var altså filmen som var problemet her. Overraskelsen var derfor stor når jeg fikk fremkalt mai-filmen:

12/12/Mai: Agfa Vista + Minolta X-370n:
17.mai-toget i Hamar (med litt for lang lukkertid)
Endelig vår! Domkirkeodden 
Vår + Mjøsa
Herlige vår!
Nye sko og starten på sommeren 2013
Cafe Iruna i Pamplona
Vakre Pamplona
Så, samme type film som april-rullen. Jeg kan ikke se noen problemer her. Super kundeservice fra lab'en... Det gjør det ikke lettere å velge film fremfor digital med slike bortforklaringer. Vi er i midten av november nå, men det er ikke for sent å gi prosjektet et nytt forsøk. Jeg skal se i filmlageret mitt hva som finnes og undersøke litt nærmere. Jeg føler at prosjektet har mislyktes, selv om det er pga forhold jeg har minimalt kontroll over. Balda Baldinette bør i hvertfall testet ut en runde til for å utelukke at det er kameraet det er noe feil med. Jeg kjøper den forklaringen fremfor filmen, det er i hvertfall sikkert. Og aldri den filmlab'en igjen...







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)