lørdag 13. juli 2013

San Sebastian

To timer over fjellene fra Pamplona ligger San Sebastian. Eller Donostia på baskisk. En perle ved sjøen og det var kjærlighet ved første blikk. En ganske så ubetinget kjærlighet siden det var 12 grader og regn (masse regn!) da vi kom frem. Overalt hvor vi gikk beklaget folk seg, "det pleier ikke å være slik i juni!", og selv om det ikke var badebyen vi hadde drømt om som møtte oss så vi frem til 4 dager ved kysten. Avslapping, pintxos og rosado! (mens vi krysset fingrene for sol!)

Bystranden i San Sebastian, La Concha
Havnen
Tenk å ha feriebolig i det gamle fyrtårnet! Drømme seg vekk...
Smale brosteinsgater i Gamlebyen
Trinitate Plaza
Bildenen over er tatt med EOS'et mitt. Canonkameraet mitt fikk svingt seg skikkelig i San Sebastian. På tide, for det har kanskje havnet litt i bakgrunnen i det siste. Men ofte er det så tungt å drasse med på.... Vi bodde kanskje 15 min å gå utenfor gamlebyen (hvor det meste skjer) på et Barcelo-hotell, som var helt greit. Ikke ofte jeg klager, men de ansatte kunne fint fått et smilekurs. Og som veggis er kjøttelskende Spania en utfordring. Selv om jeg stotret frem litt spanske gloser, "sin carne por favor" og ga mitt beste smil ble jeg møtt med en del fnys og "impossible". I ett tilfelle valgte kokken å pynte veggispizzaen min med skinke fordi "det ser penere ut". Oh my... Det ble MYE tortilla og egg på meg, for å si det sånn. Og mat er en veldig viktig del av ferieopplevelsen. Anywho, vi koste oss uansett! Og Gamlebyen i San Sebastian er pintxos-heaven! Mange, mange koselige små barer. Kanskje hakket koseligere enn Pamplona tilogmed. 

Så, San Sebastian via iphonen!:

Pål på havna
Panorama-Pål!
Erketypisk Basker? Han satt og sang mens han drakk kaffen sin på en utecafé
Glade for å ha ferie!
San Sebastian by night
Endelig kom sola!
Vi tok San Sebastians "Fløybane" til toppen av Monte Igeldo med utsikt over hele San Sebastian. Helt fantastisk! Så fantastisk at jeg måtte filme litt:

Min første Youtube-video forresten. Ikke værst! Kanskje jeg skal begynne litt med videosnutter?

Vi gikk helt opp i tårnet helt på toppen. Som du kan se kicket høydeskrekken inn, men jeg prøver å smile tappert.
Pål i tårnet
"Vi kommer til å se en buss, jeg bare VET det!" Sitat Pål. Og han hadde jo rett. Og en ganske så strøken en også. Happy Camper!
San Sebastian var et helt herlig sted! Vi fikk to dager med sol til slutt, og prøvde oss tilogmed på stranda. Men det blåste iskaldt... Og siden tidevannet kom ble vi nødt til å vasse litt, og det var alt annet enn behagelig. San Sebastian i august, det tror jeg er en mye bedre idé... Vi reiser gjerne tilbake. Men når alt kommer til alt, Biarritz var vår favoritt! Jeg skal få fart på skrivingen av reisebrev, så følg med (jeg er litt i sommermodus så ting går ekstra tregt om dagen....). Og analoge minner fra San Sebastian kommer også etterhvert :)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)