mandag 25. mars 2013

12 kamera på 12 måneder: Februar Agfa Vista 100 og BelOMO Vilia

Jeg puster lettet ut! Februarfilmen i 12/12-prosjektet ser helt anerledes ut enn den fordømte Januarfilmen! Selv om jeg er rimelig glad for det, vet jeg ikke nå om det er filmen i seg selv eller lab'en jeg brukte sist som var problemet. Men hvorfor bekymre seg over problemet når ting faktisk fungerer på en annen måte? For sikkerhets skyld flytter jeg fremkallingen min... 

En skal kanskje ikke gråte (for mye) over spilt film, så her kommer et utvalg fra februarfilmrullen. Som sist er det Agfa Vista 100 denne gangen i BelOMO Vilia kameraet mitt:


12/12/Februar: Snøvær i Hamar Park tidlig februar
12/12/Februar: Iskald ettermiddag på vei fra jobb. Men solen skinner!
12/12/Februar: Iskald februarmorgen med rundt 17 minusgrader. Slike øyeblikk jeg prøvde å fange i januar, btw.  
12/12/Februar: Rimfrosne trær en tidlig morgen i midten av februar
12/12/Febraur: Søndagstur på Odden & Mjøsisen
12/12/Februar: Du vet vinteren har vært kald når det er skiløyper på Mjøsisen...
12/12/Februar: Min kjekkas (helt objektiv selvfølgelig ;) ) på Mjøsisen
12/12/Februar: Skiløpere på Mjøsisen
12/12/Februar: Kirkeklokkene ved Domkirkeruinene
12/12/Februar: Domkirkeruinene 
12/12/Februar: Søt krabat jeg ofte møter på vei til jobb
12/12/Februar: Siste bildet på rullen og litt light leaks og panorering som egentlig gjør hele bildet. 

Og selvfølgelig, litt specs om BelOMO Vilia:

Versjon: Vilia
Produsent: BelOMO. Produsert i Minsk, USSR mellom 1973-1986.
Filmtype: 35 mm standard filmBrennvidde: 40mm f/4
Blender: F/4, F/5.6, F/8, F/11, F/16, godt hjulpet av værsymboler for korrekt eksponering.
Lukkerhastighet: B, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250
Fokus: 0.8m til infinity, godt hjulpet av symboler for portrett, gruppe, hus, infinity. Multippeleksponering: Nei
Kabelutløser: Nei    


Mitt BelOMO Vilia
Gjennom søkeren (viewfinderen). 

Vilia er et e-baykjøp fra 2011, og det er nesten litt flaut at dette er rull nummer to jeg har tatt med det. Første rull var en Tungsten X-film fra Lomography som jeg tok ut på samme tid i fjor. Da ble jeg helt forelsket i komboen Vilia & Tungsten, spesielt i vinterlyset. Nå må det sies at Tungstenfilm ikke er å få tak i hos Lomography per dags dato. Jeg håper det er kun fordi de er tomme på lager, men jeg mistenker at den ikke produseres lenger, noe som er fryktelig synd! Anywho, noe av det beste med Vilia er at jeg kan bruke Diana Mini Blitzen min i Vilias hot shoe. Ellers har det også bulb-setting for langtidseksponering. Men siden det ikke kan brukes med kabelutløser må det forventes litt kamerashake. Om det er en ting jeg savner må det være muligheten til multippeleksponering, men en kan jo ikke få alt her i verden... Og kameraet ble jo designet nettopp for å unngå dette ettersom det er det allmennheten foretrekker. Litt bilder fra første rullen i fjor for sammenligning. Eller, mest for å vise hva Vilia ellers kan siden det er vanskelig å sammenligne negativfilm og slide-film, som i tillegg er Tungsten...

Kryssprosessert Tungsten + Vilia + Hamar "Skyline"
Kryssprosessert Tungsten + Vilia + Gærne jenter på hyttetur. Cotton candy clouds!
Kryssprosessert Tungsten + Vilia + Winter Wonderland
Det er helt klart at Vilia produserer kontrastfylte, klare foto, og da spesielt i godt lys. En soft vignette kan hun også by på, som kler de fleste bilder. Det er et kamera å stole på, som ikke er uforutsigbart i stor grad bortsett i fra litt lens flares her og der i direkte motlys. Noe de fleste kamera gjør. Jeg liker Vilia jeg! Hun må definitivt komme seg ut oftere... Så yay! Prosjektet er reddet! Februarrullen kom jo ut kjempefin! Det siste bildet på rullen fikk litt panorering og light leaks, men det setter et herlig punktum for februar for meg. Nå har jeg større forhåpninger til at mars-rullen også skal komme helskinnet igjennom fremkallingen, når den er tatt ut selvfølgelig. Det er fortsatt en liten uke igjen av mars.
BTW: Dette lange innlegget ble innlegg nr 200 på bloggen min :) Takk til dere som titter innom og som følger bloggen på Facebook. Jeg setter stor pris på at jeg får lov til å dele foto-hobbyen og synsingen min med dere. 





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)