mandag 2. juli 2012

Grønne schöne Wien!

Eller noe i den dur (Tysk kan jeg ikke, men det rimer i alle fall). Anywho, Wien! For en vakker by! I hvertfall store deler av den/delene vi besøkte. Jeg forelsket meg i de grønne parkene, sommerslottet Schönbrunn, Stephansdomen, Museumskvarteret og de utallige ærverdige bygårdene. Til og med U-bahnen hadde sin sjarm. Jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Jeg har tatt så mange bilder! Og noe må leveres til fremkalling, selvfølgelig. 

Jeg visste lite om Wien før vi reiste, og akkurat Wien som storbydestinasjon ble valgt på pur impuls. Jeg ble ikke annet enn positivt overrasket, og anbefaler Wien på det varmeste. Og ett av favorittstedene er Schloss Schönbrunn som ligger noen stop med Ubahnen fra sentrum og 600 meter fra hotellet vi bodde på. Naturlig nok ble det derfor det første stedet vi utforsket i Wien etter å ha landet fredag ettermiddag. Vi likte området så godt begge to at vi reiste tilbake på søndag for å få med oss resten av området og dyrehagen. Parken stenger nemlig kl 21. 

Parkområdet er en opplevelse i seg selv. Vi var faktisk ikke inne i selve slottet. Det er gratis å gå inn (alltid en bonus) og det er mulig å bare vandre og ta bilder i timevis. Romantisk er det også, hvis en liker sånt. (Vi gjør!) Populært blant joggere (imponerende mange i solsteken) såvel som turister. Wikipedia kan fortelle at slottet er i rokokkostil og ble bygget i 1643, og parkområdet var en gang kongelige jaktmarker. Noe som sier litt om størrelsen... På toppen av en høyde hvor du har utsikt over hele Wien ligger de Romerske Ruiner, som ironisk nok ikke er romerske ruiner i det hele tatt (noe jeg også stusset på da vi var der...) men en hyllest til Romertidens arkitektur bygget på slutten av 1700-tallet. Takk for at du oppklarte det for meg, Wikipedia! Jeg vil derimot anbefale å ta en tur dit likevel, nyte utsikten og noe godt i glasset. Is har de også! 

Dyrehagen er visstnok den eldste i Europa, og skiller seg ikke merkbart ut fraandre dyrehager annet enn at dyrene tilsynelatende har det godt der. Jeg er litt ambivalent når det gjelder dyrehager, men liker tigre, koalaer og pingviner blant annet og det fikk jeg oppleve. Ellers moro for unga, vil jeg tro. 

Så her kommer et utvalg bilder, i denne omgang produsert av min kjære iPhone. Noen har du kanskje sett på Instagram allerede? 

Vi søkte tilflukt under et svært eiketre da det kom en sommerskur

Schloss Schönbrunn fra forsiden. Gjett om jeg tok frem Spinner'n her!

Meterhøye rosebusker. Følte meg nesten som Alice i eventyrland med hekkene og labyrintene av grønt.

Meterhøye hekker rammer inn slottet

Parkområdet var full av romantiske statuer

Vannliljer i en av dammene i parkområdet
Hekklabyrint å gå seg vill i...
Hvor er Pål?
Dobbel regnbue!
Slottet sett fra parkområdet. Baksiden?
Nesten på toppen! Usikker på om dette også ble betegnet som Romerske ruiner.. 

En Kir Royal på toppen. Fin søndagslunch!
Dyrehagen: En flamingo!
Panda!

Ubahn-stoppet Schönbrunn, vårt daglige utganspunkt.

Håper dette frister! Wien, jeg anbefaler det igjen. Og igjen, for flere bilder kommer snart. Det er litt hektisk om dagen for jeg har fått meg ny jobb (yay!). Sommerjobb riktignok, men jeg trives og det er et steg på veien. Jeg får etnografere litt til og med så jeg er storfornøyd. Mer enn hva jeg kan si om tidligere arbeidsplass... Men, som det sies: Har du ikke noe pent å si, kan du like godt ti stille. Så jeg lar det ligge. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)