tirsdag 20. mars 2012

Oda oppdager Fujifilm X-10. Kjærlighet ved første blikk.

Typisk kveld i heimen. Vilkårlig surfing tar meg innom Fujifilm Norges hjemmeside. Og, hjertesukk! Hva er det jeg ser? Er det et analogt kamera? Nei, det er digitalt! Et mini retro digitalt kompaktkamera! Fujifilms X-10. Å, jeg vil ha! Det er lite, men ikke la deg lure, det er fullpakket med teknologi. HD-video? RAW? Jupp, X-10 har det. Og Supermacro mode intill 1 cm. Wow! Men, er det mulig? Filmsimulering? Digitale bilder med en touch av blant annet Velvia og Provia. Fine folk hos Fujifilm, det her liker vi/lokkes vi av.

Promobilde av X-10 hentet fra Fujifilm Norges hjemmeside: http://fujifilm-x.no/x-10/
Og så var det prisen da.. Veiledende pris 4695. En liten strek i regninga der. Hvorfor? Jo, jeg sjekket ut hybridkamera for ei venninne for en stund siden. Altså, speilløse systemkamera med utskiftbar optikk. En god mellomting mellom kompaktkamera og DSLR-kameraer. For som jeg er enig med henne i, noen ganger tar speilreflekskameraet for mye plass. Hybridkamera er da en genial problemløser. Etter litt research kom jeg frem til at Olympus Pen E-PL3 også kalt Pen Lite er et godt valg når det gjelder både funksjon, design og pris. Og prisen? Rundt 4900. Da kan blant annet Macro objektiv kjøpes og monteres på det medfølgende objektivet til en billig penge. Så, da lønner det seg vel å heller kjøpe et hybridkamera? 

Så, hva er det som popper opp hos Fujifilm nå? Fujifilms proffesjonelle hybridkamera X-Pro1! Det har alt som er bra med X-10, men med utskiftbar optikk! Problem solved! Hei, vent! 14 950 kroner? Dream on...

Ta en titt på Fujifilms egne promovideoer av X-10 og det superfancy X-pro1 og bli like forelsket som meg: 


Dyr hobby fotografering... Men kjempemoro! Øverst på ønskelista i skrivende tidspunkt er egentlig et analogt et: Lomo LC-A eller en versjon av det. Mulig jeg må tenke litt mer over det nå. Og SPARE! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)