mandag 10. mai 2010

Dagens lærepenge: Hold øye med kontotrekkene dine!

Jeg la merke til noen mystiske trekk på kontoen min i forrige uke som jeg ikke kunne skjønne hvor stammet fra. Trekkene var på  ca 9 og 15 kroner  (i valutaen euro) og det var opptil flere trekk per dag. Siden 21.april har disse trekkene til dags dato tatt over 800 kr fra kontoen min. Jeg ringte så klart banken min og fikk sperret kortet så fort jeg oppdaget det, og sendte inn en reklamasjon på visatrekkene. I dag ringte en hyggelig dame fra banken meg og forsikret meg om at trekkene nå ville stoppe å gå og at pengene ville bli tilbakeført på kontoen min. Puh!  Jeg har fundert lenge på hva trekkene kunne være, for jeg er veldig forsiktig hvis jeg handler ting på nett og bruker nesten alltid paypal (genialt forresten!) for å unngå svindel. Så denne gangen var det på ingen måte min feil (herlig følelse!). Dama i DnB hadde jobbet lenge for å spore opp transaksjonene (les: 10 min i DnB-tid). Det viste seg at trekkene stammet fra kortet mitt som ble stjålet da Pål og jeg var i Barcelona i januar, og hadde blitt brukt gjentatte ganger daglig i en bomstasjon. Utrolig nok kan sperrede kort brukes for å betale bompenger! 

Så, hold oversikt over kontotrekkene dine! Det er mitt tips. Det er lettere å bli svindlet enn du tror... Selv om det er små summer det er snakk om, mange bekker små osv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)