fredag 17. april 2009

Intet nytt under solen..

Jeg skulle gjerne ha skrevet et utfyllende innlegg om ukas begivenheter og alle positive planer for tiden fremover, men siden hver dag denne uka har vært lik og det ikke eksisterer noen positive planer, for ikke å si planer i det hele tatt, har jeg ikke mye å rapportere.. Jeg vet ikke hvor lenge jeg klarer å holde motivasjonen oppe, siden håpene mine hele tiden blir trampet på. Jeg fikk en telefon i dag med beskjeden om at jeg kunne reise ut i felt allerede i kveld, og jeg var midt i pakkingen da oversetteren ringte og ville prate med meg. Han vil sikkert bare planlegge, tenkte jeg og kvitret videre: Endelig! Nå vil alt løse seg!

Samtalen med oversetteren må være den mest ukomfortable stunden jeg har hatt på lenge. Etter å ha observert alle de synlige tegnene på usikkerhet, tvil og misnøye i vel 10 minutter, holdt jeg ikke ut lenger. Jeg spurte ham rett ut om han hadde noen problemer med å være oversetteren min, og etter mye stotring sa han endelig at han syntes det var best om noen andre ble med meg. Jeg har bare møtt han et par ganger før, og han har alltid opptrådd like ukomfortabel, og vi har hatt store vanskeligheter med å kommunisere. Men jeg synes at han kunne sagt noe før, i stedet for at jeg måtte dra det ut av ham. Enda verre er det å tenke på at han høyst sannsynlig har blitt presset av sjefene sine til å jobbe sammen med meg. Jeg har vondt av ham, men er likevel skuffet og sint. Jeg er drittlei av å høre at ingenting er noe problem, når det helt klart er det, og å hele tiden vente siden jeg gjentatte ganger blir fortalt at det vil gå i orden i morra, når det aldri går i orden. Jeg klarer ikke dette stort lenger. Prosjektet mitt henger i en tynn tråd, og jeg må i felt snart hvis jeg skal klare å få til en masteroppgave i det hele tatt. Men jeg er totalt avhengig av andres hjelp. Det er Sapa igjen, og jeg liker det ikke!

Jeg hadde forresten satset stort på at en Hmong antropolog (høres perfekt ut, sant?) fra Chiang Mai kunne hjelpe meg, men til ingen nytte. Han hadde ingen ressurser å tilby, men ville gjerne lære fra meg så fort oppgaven min er ferdig. Hallo?! Finn 5 feil! Norsk masterstudent, fersk i Thailand, ingen kontakter, aldri vært i felt = muligens ingen masteroppgave i det hele tatt om hun ikke får hjelp snart!
Jeg trenger virkelig noen oppmuntrende ord nå!


Nabolaget "mitt" i Chiang Rai

3 kommentarer:

  1. Har du fått deg ny oversetter, og kom du deg ut i felt?? Høres skikkelig slitsomt ut hele greia! At det skal være så vanskelig å få noen til å snakke med deg da! Jeg krysser virkelig fingrene for deg, og føler meg litt hjelpesløs siden det ikke er så mye jeg kan gjøre for å hjelpe deg... Eneste er at jeg har den på dvd den grey's episoden med en Hmong-jente, men føler ikke det er så stor hjelp...

    SvarSlett
  2. Stå på Oda! Du er tøff :) Ser på fjesbok at du endelig er i gang nå, gleder meg til å lese om det!

    SvarSlett
  3. Takk begge to :) Kommer nok en lang feltbeskrivelse så fort jeg får skrevet ned feltnotatene mine! Men kort sagt: Jeg er endelig i gang og det føles utrolig bra! :D

    Og Brita, den episoden av Grey's reddet alle juleselskapene i fjor. Endelig kunne folk relatere til prosjektet mitt, hihi. Har forresten jobbet meg gjennom 3sesonger mens jeg har ventet og furtet her nede ;)

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)