lørdag 28. februar 2009

Field break i Chiang Mai

I skrivende stund sitter jeg paa en liten nettcafe i Chiang Mai og venter.. Venter og venter paa mail som aldri kommer. De siste 3 ukene i Sa Pa har for det meste blitt brukt til akkurat det: Venting. Saa jeg bestemte meg for at jeg likesaagodt kunne vente i Chiang Mai og faa litt sol i sinnet igjen. For vaaren har ikke kommet til Sapa ennaa. Vel, den siste uken foer jeg reiste til Thailand var veldig fin! Straalende sol og oppi 20 grader. Saa den uken klager jeg ikke over. Venner hadde jeg ogsaa den uken, 1 engelskmann, 1 chilener og 1 australier. Merket det fort hvor lite jeg faktisk hadde kommunisert med omverdenen naar jeg plutselig fikk noen aa snakke med, mer enn "nei, jeg er ikke interessert i aa kjoepe haandarbeidene dine, men dyrker du medisinplanter?".

Chiang Mai er flott! Men jeg maa innroemme at jeg angrer litt paa at jeg ikke reiste til en strand et sted. 2 uker i en by er ikke den ideelle Thailand-ferien. Men vi har kost oss masse og reist paa en masse dagsturer rundt i omraadet, hvor hoydepunktene var nasjonalpark og Tiger Kingdom. Ja, jeg maatte kose paa litt flere tigere! Jeg fikk ogsaa presset inn et mini feltstudie i en Hmonglandsby, men det gjorde mer skade paa paagangsmotet mitt en nytte. Etter 2,5 time med egen tolk og en fantastisk kunnskapsrik Hmongmann fikk jeg mer informasjon om medisinplanter og kunnskapstradisjoner enn jeg har gjort i Sapa paa 1 maaned... Har jeg valgt feil land?

Vi reiste ogsaa sorover til Pitsanoluk Sak Lek for aa hilse paa Kanson og Alex og foreldrene til Kanson. Det var moro aa se dem igjen, og se en litt mer "autentisk" del av Thailand. Vi var de eneste farangene i byen og bare det var en attraksjon i seg selv. Paa det lokale markedet ble det konkurranse om aa tippe hoyden til Martin, og skoleguttene diskuterte ivrig mens Martin tuslet rundt paa jakt etter shorts. Det ogsaa skapte mye latter da de maatte maale han paa langs og paa tvers for aa finne ut om de hadde nok X'er til han :)
 Forhaapentligvis forsvinner frustrasjonen over endelos venting og null resultater snart, og kanskje faar jeg muligheten til aa faa tenkt litt ogsaa i dagene som kommer. For her har det gaatt i ett, saa noen ny strategi kan jeg ikke paastaa at jeg har.. Jeg merker naa at jeg trenger tid for meg selv til aa faa tenkt, og det har jeg ikke hatt. Jeg maa gruble ut noe lurt snart..


Buddha, Doi Suthep, Chiang Mai

Koser meg i Tiger Kingdom

1 kommentar:

  1. Godt å høre litt fra deg igjen, vennen:) Skjønner frustrasjonen din, men godt å høre at du allikevel har det bra, og at du koser deg på "ferie"!

    SvarSlett

Legg gjerne igjen en liten kommentar eller tilbakemelding :)